2015. 08. 31.

#5 Kritika ~ Minden EGY éjszakán kezdődött

Megint elnézést szeretnék kérni, hogy ennyit kellett várni, de most meg a gólyatáborom miatt nem igazán volt erőm bármit is csinálni... De most itt vagyok, és hoztam a következő kritikát, amelyet előre vettem, mert Raposa volt az, aki többször is érdeklődött, hogy mikor adom írásba a véleményemet. Viszont külön megjegyezném, hogy ez a bejegyzés az ÉN EGYÉNI VÉLEMÉNYEMET MUTATJA BE! 

xxxlinkxxx

Design:
Kezdem a fejléccel. Túl hosszú, valamint az elhelyezkedése sem éppen a legjobb. Bal oldalon sokkal kevesebb üres hely van mellette, mint a jobb oldalon. A cím furcsán van felírva. Egy cím szavainak kezdőbetűit sosem írjuk naggyal. A fejlécen szereplő karakterek körvonalainál nagyon látszik a kiradírozatlan rész...
A design nincsen túl csicsázva, hanem egyszerű, ami nekem nagyon tetszik. Nem kell, hogy minden blog designos legyen, a lényeg, hogy a történet igényes legyen. :)
5/3

Történet: 
A fülszöveg szerű rövid történettel kezdeném. Már rögtön az első mondatnál elgondolkodtam, hogy most tényleg elolvassam? Te ezt írtad: "Zoe miután 6 évesen az erdőben találják meg egyes egyedül , ezért egy árvaházba kerül." Remélem, hogy te is látod, hogy mi itt a gond, ha nem akkor elárulom. A miután és ezért kombó nem igazán illik össze. Helyes: Zoe-t 6 évesen az erdőben találják meg egyes-egyedül, ezért egy árvaházba kerül." vagy "A hat éves Zoe-t az erdőben találják meg, egyes-egyedül. Aztán a következő hiba már ott is van a második mondatban. Azt elhiszem, hogy araból kimaradt egy 'r' betű, mert olyan gyorsan gépeltél, hogy azt hitted, hogy kétszer ütötted be, de a szavak sorrendjét már nem lehet csak elnyomni.  "Nem emlékszik sem arra hogy hívják sem ara hogy-hogy került az erdőbe." Ezt helyesen így írnám: Nem emlékszik sem arra, hogy hívják, sem arra, hogy hogyan került az erdőbe. A harmadik mondatban a "meg húzza magát" is helytelenül van leírva, ugyanis a be, ki, le, fel, meg, el, át, rá, ide, oda, szét, össze, vissza és a haza igekötők, amelyeket HA az ige közvetlenül mögöttük van, akkor egybe írunk. Helyes meghúzza magát.  Aztán következik egy rendes, majd egy ismét hibás mondat. Pontosabban olyan, mintha én random szavakat rakosgatnék egymás mögé. (Tegnap ittam medence vécén... és akkor most már kész profi vagyok. :D)
Ez a te mondatod: "1 éve rostokol az árvaházban is az adoptálási napon találkozik a vele egy idős Ren Whitelanddel és azonnal meg kedveli vele még beszélni is mer." És ennél a mondatnál már ott tartok, hogy meguntam, hogy elmagyarázzam, mi és miért nem jó... De akkor is megteszem, mert megteszem. Kezdjük az alapokkal. EGY MONDATOT SOSEM KEZDÜNK ÚGY, HOGY A SZÁMOT SZÁMJEGGYEL ÍRJUK KI! Ezt már 10 éves fejjel tudtam, ezért kérdem én: Te miért nem tudod? És Ó igen, itt és előkerül az a bizonyos igekötő, amit itt sem írtál egybe az igével... Pedig kellene. Nem "meg kedveli" hanem megkedveli. De azt hiszem, hogy egyszerűbb, ha csak helyesen leírom a mondatot. Egy éve rostokol az árvaházban, amikor az adoptálási napon találkozik a vele egyidős, Ren Whitelanddel, akit azonnal megkedvel, és akivel még beszélgetni is mer. De folytatom, tehát nehogy azt hidd, hogy végeztem..."Ren oda viszi a szüleihez az is kiderül hogy Ren is adoptált gyerek és van egy bátyja Travis akit szintén adoptált a család." Khm... Itt már szinte olyan, mintha egy nagyon pocsék fejezetbe kezdtél volna bele, és ez az igazi oka annak, hogy semmi kedvem nincs elolvasni a történetet, mert ha azok is így vannak megírva, akkor azt hiszem, hogy sírva fakadok. A fogalmazásokban is arra törekszünk, hogy egy mondatban ne nagyon legyen szóismétlés. Ebben viszont kétszer is benne van, hogy Ren, nem is beszélve az állandóan ismétlődő különírásokról. Szóval itt úgy döntöttem, hogy ennek az elemzését abba is hagyom, mert ez szörnyen pocsék. Egyszer múlt időben, majd jelenben írsz, mellesleg olyan követhetetlenül, hogy az már gáz...
Elkezdtem... Isten látja lelkemet elkezdtem olvasni, de ez annyira rossz volt, hogy még az első fejezetet is alig bírtam végigszenvedni. "Az ébresztő órám hangos csörgése keltet, kikapcsoltam aztán a párnába temetem az arcom. Anyu kiabálása zavart fel megint." Ez az első két mondat, és nagyon remélem, hogy te is látod a hibát.  Az első mondat első fele még múlt időben íródott, aztán a vessző utáni ötödik szónál már vagy jelen idő vagy csak elírás, minden esetre szembetűnő. "- Zoe kifelé az ágyból! - kiabált anya.
- Anyu hagyj még egy kicsit aludni.- kiabáltam vissza." No comment. "Azzal a fejemre húztam a takarót. Halkiáltást majd lábak dübörgését halottam, és valaki rám ugrót. Le húzta a fejemről a takarót. Mason volt az a 10 éves kis öcsém . Szöszke haja kócos és barna szeme csillogót az örömtől." ?? Halk kiáltást és lábak dübörgését hallottam, majd valaki rám ugrott és lehúzta a fejemről a takarót. Mason volt az, a 10 éves kisöcsém. Itt egyáltalán semmi szükség nincs arra, hogy leírd, hogyan néz ki, az a későbbiekben is ráér, valamikor amikor a szövegkörnyezetbe jobban beleillik. 
Úgy döntöttem, hogy nem kínzom magam tovább...
5/1
 összesen: 10/4

Miután végeztem azzal, hogy a fejemet az asztalomba verem, összeállítottam egy két pontból álló listát a beszerzendő dolgokról. Csak NEKED, csak MA!

Mi kell ahhoz, hogy a blogom JOBB legyen:
  • BÉTA
  • helyesírási szótár (ezt akkor is szerezd be, ha van bétád, mert különben helyesírás egyes)

4 megjegyzés:

  1. Köszönöm a kritikát, és igen tudom hogy borzalmas helyes író vagyok mindig meg próbálok javítanivaló rajta mind a Worddel mind amikor beírom a blogba. Minden tanácsot meg próbálok meg fogadni. Nem tudom nagyon mi az a béta mivel nagyon kezdő vagyok ebben bloggerségben. Hát sajnálom hogy nem nyertem el a tetszésed.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A béta az, aki a bejegyzés közzététele előtt átnézi az irományodat. Kijavítja a helyesírási hibákat és ha van bármi más akkor azt is.
      Igazából lehet, hogy a történeted jó, de én nem szeretem a helyesírási hibákkal teletömött blogokat olvasni. És elnézést kérek amiért ilyen kemény voltam, de te azért írtál, hogy megtudd mi a véleményem a munkádról. Ha javítasz rajta - átnézed a régebbi bejegyzéseket is -, akkor akár kérhetsz újra kritikát. :)

      Törlés
  2. Nem haragszom. Én nem szeretem ha puhányodnak velem. Légy őszinte velem nekem ez nagyon fontos. Nem tudsz ajánlani nekem esetleg egy bétát?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos nem. A bétákat általában facebookon keresik, vagy ha van olyan ismerősöd, akinek lenne rá kedve és ideje, valamint jó a helyesírása, akkor őt is megkérheted rá. :)

      Törlés